A/ZDatumLocatie

Drie muzen van de dans: prinses Beatrix, Martha Graham en Ana Laguna

De zestiende editie van het Holland Dance Festival is dit weekend afgesloten met diverse uitverkochte voorstellingen. Sinds 1987 opent het festival tweejaarlijks een venster op de wereld van de internationale dans. De afgelopen drie weken was er veel te ontdekken in het veelzijdige festivalprogramma dat bijna uitsluitend bestond uit Nederlandse primeurs: 52 voorstellingen van 20 producties uit 19 landen maakten het internationale karakter en de veelzijdigheid van dans zichtbaar.

Van de producties was 95 procent voor het eerst in Nederland én exclusief in het festival te zien. Met ruim 22.000 bezoekers steeg het publieksbereik met ruim 10 procent, de zaalbezetting kende een stabiele gemiddelde bezetting van 83 procent. Den Haag was het kloppende hart van het festival, met daarnaast de steden Amsterdam, Delft, Rotterdam en Luxemburg Stad aan haar zijde.

In opmaat naar haar 80ste verjaardag was Prinses Beatrix, muze van de Nederlandse dans, samen met Hunne Koninklijke Hoogheden Prins Constantijn en Prinses Laurentien der Nederlanden aanwezig bij het feestelijke openingsgala. Zij zagen optredens van diverse (inter)nationale gezelschappen die later in het festival vertegenwoordigd waren, met een speciaal gastoptreden van het Russische Perm Opera en Ballet Theater, in een choreografie van Goyo Montero.

Bijzondere indruk op het gala maakte het optreden van de Eun-Me Ahn Company. Met haar Dancing Grandmothers veroverde de Koreaanse choreografe de harten van het publiek en de voorstellingen die haar groep in Den Haag en Amsterdam gaf, verkochten volledig uit. Andere galahoogtepunten waren het ‘inclusieduet’ Dare to Wreck, voor een rolstoeldanser en een danser van het Deense Skånes Dansteater en The Golden Pas de Deux van choreograaf Stephen Shropshire, die later in het festival hoge ogen gooide met de internationale Holland Dance Festival-coproductie About Miss Julie. De Volkskrant schreef hierover: “Shropshire laat zien hoe een beheerst spel met rust en stilte een suggestieve en geladen voorstelling oplevert.”

Tijdens deze festivaleditie sloeg het programma opnieuw een brug tussen jonge en oudere dansers. Een van de vele hoogtepunten was het exclusieve, speciaal door het festival samengestelde programma Mixed Bill. In dit programma met werken van meesterchoreografen Jiří Kylián, Mats Ek en Emanuel Gat, danste de 72-jarige Ek hoogstpersoonlijk samen met zijn vrouw en muze Ana Laguna. De inmiddels 62-jarige Laguna danste in het verleden met grootheden als Rudolf Nureyev en Mikhail Baryshnikov. Haar performance maakte een diepe indruk, ook op de jonge toeschouwers, onder wie het complete danserstableau van de Martha Graham Dance Company. De internationale pers schreef over deze avond: “A wonderful evening that demonstrated the diversity and possibilities of modern dance.”

‘De moeder van de moderne dans’, kopte het Financieele Dagblad over Martha Graham. Het werk van de legendarische ‘Picasso van de dans’ was voor even weer te beleven in Nederland. Op uitnodiging van festivaldirecteur Samuel Wuersten, in nauwe samenwerking met Stadsschouwburg Amsterdam, kwam haar groep over naar Europa en alle voorstellingen van het inmiddels 91-jarige gezelschap verkochten tot op de laatste stoel uit in Den Haag, Rotterdam, Amsterdam, Luxemburg, Bonn en Neuss. “Het Holland Dance Festival presenteert de Martha Graham Dance Company met recht als het kroonjuweel van deze editie”, schreef NRC Handelsblad. The Legend was Back!

Holland Dance Festival 2020
De volgende editie van het Holland Dance Festival, het internationale dansfestival van Nederland, staat gepland voor januari en februari 2020. De eerste voorbereidingen voor de zeventiende editie zijn inmiddels al in volle gang. Het festival belooft ook dan weer een rijke staalkaart te zijn van de internationaal meest belangwekkende en spraakmakende dansproducties.